عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۱۰۱۲۶۲
تاریخ انتشار : ۰۲ آبان ۱۳۹۷ - ۱۵:۲۳
عظمت زیارت اربعین در گفت و گو با آیت الله محمدباقرتحریری:
اخلاص اساس همه تاثیرات خوب اعمال از جمله زیارت است. از این جهت امام حسن عسگری(ع) فرمودند: زیارت اربعین، یکی از علائم مومن و تشیع است. چون مسلک شیعه این است که منطق حق که از طریق امام حسین(ع) اعلام شده و از آن طرفداری شده با ریختن خون کسانی که مثلی در عالم ندارد، تحقق پیدا کند.
عقیق: چند روزی بیشتر به اربعین حسینی باقی نمانده و کاروان کربلاییان در راه رسیدن به بهشت روی زمین است.
حماسه اجتماع بزرگ اربعین حسینی هر سال باشکوه تر از پیش برگزار می شود و سیل مشتاقان و جان برکفان اباعبدالله (ع) تمام توطئه های دشمنان را خنثی می کند.

در آستانه این حماسه عظیم گفت و گویی آیت الله محمد باقر تحریری استاد اخلاق و  تولیت حوزه علمیه مروی داشته ایم که درادامه می خوانید:

زیارت اهل بیت علیهم السلام، مخصوصا امام حسین علیه السلام فضائل بیشماری دارد. که در روایات از نبی اکرم(ص) و تقریبا همه اهل بیت(ع) درباره فضائل زیارت مطالب گوناگونی آمده است و کسانی هم در این باره کتاب هایی نوشته اند، که کامل الزیارة مرحوم این قولویه یکی از آن ها است.
 اساسا برای زیارت آدابی وجود دارد که مهمترین ادب زیارت، معرفت زیارت ذکر شده است. برای امام حسین (ع) در بین ائمه(ع) به مناسبات مختلف سفارشاتی از ائمه (ع) برای زیارت حضرت داریم.
حتی نسبت به مکان ها هم فرمودند: زیارت امام حسین(ع) قید خاصی ندارد . راوی می گوید به امام صادق(ع) عرض کردم من هر وقتی نمی توانم به زیارت مشرف شوم، حضرت بعد از اینکه فضائل زیارت امام حسین(ع) را بیان می کنند؛ راوی احساس اشتیاق و ناراحتی می کند که من از فیض زیارت محروم  هستم. حضرت می فرمایند: بالای بلندی برو و سه مرتبه بگو " صَلَّى اللَّهُ عَلَيْكَ يَا أَبَا عَبْدِ اللَّهِ" و در بعضی روایات هم آمده است؛ به مشرق و مغرب توجه کند و بعد رو به قبله این سلام را بدهد.
اینها به خاطر آن جایگاه امام حسین(ع) در عالم اسلام، در جهت حرکت دادن امت به سوی خداوند متعال است که جایگاه ویژه ای نسبت به سایر ائمه است و این از خصوصیات حضرت به حساب می آید؛ خصوصیات دیگری هم دارند که از امتیازات ایشان به شمار می آید. البته به غیر از کلمات معنوی و حقیقی که در بین ائمه مشترک است هر یک از ائمه خصوصیتی دارند که دیگری ندارد. به جهت آن ظهور و بروزی که در مقام ابراز هدف و انجام وظیفه داشتند.
امام حسین(ع) با حرکتشان در واقع همه اهداف انبیاء مخصوصا نبی اکرم (ص) را تحقق بخشیده و زنده کردند و نگذاشتند اهدافی که دشمنان مخصوصا بنی امیه داشتند که اساس دین را براندازند،محقق شود و اصل دین را تثبیت کردند.
از این جهت در مناسبات مختلف زیارت حضرت سفارش شده و یکی از آن زمان ها اربعین است که از اختصاصات امام حسین(ع) محسوب می شود که هیچ یک از ائمه (ع) برای شهادت اربعین ندارند. برای ایشان اربعین قرار داده شده که دلیل آن زنده نگه داشتن یاد کربلا است.
 قطعا جابر که از اصحاب پیامبر(ص) بود اربعین اول به زیارت آمده. ما از زبان پیامبر(ص) روایتی برای زیارت اربعین امام حسین(ع) نداریم. اما از عمل جابر این را استفاده می کنیم که امر مطلوبی است و زیارت نامه ای که جابر خوانده است بسیار با محتوی است. از امام صادق (ع) زیارت اربعین وارد شده است. ما دو زیارت در اربعین داریم  که یکی از امام صادق (ع) و دیگری از جابر است. خود اهل بیت (ع) هم اربعین به زیارت امام حسین (ع) آمده اند که این نشان دهنده ویژگی اربعین است. عدد تاثیراتی دارد که بحث آن مجزا می باشد. بنابراین مسئله زیارت اربعین در بین محبین اهل بیت(ع) رایج بوده، البته سفارش به پیاده رفتن زیارت مختص به اربعین نیست. کل زیارات امام حسین(ع) سفارش بر پیاده رفتن شده، که هر قدم چه فضائلی دارد.
اساسا پیاده رفتن برای زیارت ائمه(ع) فضائلی دارد که در روایات آمده است. گاهی بعضی عمل ها جنبه شعاریت پیدا می کند. در حال حاضر اربعین مخصوصا بعد از انقلاب ، یک موضوعیتی پیدا کرده است، لذا از این عمل خوب، باید خوب استفاده کرد. شرایط استفاده خوب را هم برای افراد و هم برای جمع باید در نظر گرفت.  
تک تک افراد برای اینکه به موهبت های معنوی زیارت نائل بشوند، مطلوب است آداب زیارت را مراعات کنند. که اولین ادب معرفت به امام است. دوم محتوی معرفت است؛ یعنی نحوه رابطه ما با امام چیست را درک کنیم و سوم اینکه، این زیارت برای چه چیزی است؟ برای ابراز عنایت به امام و تحکیم رابطه بین ماموم و امام است که لازمه آن التزام به لوازم اعتقاد به امامت است که ماموم ابراز می کند من تحت فرمان شما هستم.

رابطه بین حق امامت یعنی این که ما او را از جانب خداوند متعال، مطاع محض بدانیم، اطاعتش را اطاعت رسول و خدا بدانیم و اعتراضی نسبت به فرامین او نداشته باشیم. در هر شان از شئون زندگی  که فرمانی به ما داد، آن را قطعی ترین فرمان برای رسیدن به سعادت حقیقی بدانیم و در صدد پیاده کردن آن باشیم.

ماهیت زیارت هم همین است که ما اولا امام را واجب الطاعه و زنده بدانیم. زیارت امام در آن جایگاهی که دفن شده است، آثار خاصی دارد که آن ها را باید بدانیم.

زحمت هایی که ما می کشیم برای ابراز محبت است، هرچه این امور تحقق پیدا کند، از بین نمی رود اما باید توجه داشت که از روی اخلاص باشد. اخلاص اساس همه تاثیرات خوب اعمال از جمله زیارت است.  از این جهت امام حسن عسگری(ع) فرمودند: زیارت اربعین، یکی از علائم مومن و تشیع است. چون مسلک شیعه این است که منطق حق که از طریق امام حسین(ع) اعلام شده و از آن طرفداری شده  با ریختن خون کسانی که مثلی در عالم ندارد، تحقق پیدا کند. اربعین هم بر این دلالت دارد.
در زمانی حضرت این را فرمودند که در زمان تقیه بودند اربعین بعد از شهادت امام حسین(ع) با زیارت جابر و اهل بیت(ع) و با زیارتنامه امام صادق(ع) و ترغیب امام حسن عسگری(ع) شکل گرفت. اربعین برای اهداف عاشورا موضوعیت دارد، لذا ما باید حال و هوای عاشورایی داشته باشیم، که خصلت هایی که اصحاب امام حسین(ع) نشان دادند _ وفا، صفا، اخلاص، مواسات _ را در این سفر تمرین کنیم.


پذیرایی مسئله جزئی است که این حالات را نشان می دهد. نشانه مومن این است که در بقیه مواقع هم این حالات را دارا باشد.
زندگی من باید پیروی باشد و رنگ امامت بگیرد. اگر آداب زیارت را رعایت کنیم، تحولاتی در ما ایجاد خواهد شد که قطعا تحولات اجتماعی را هم شامل می شود.
الان تحول سیاسی هم پشتوانه این تحول اجتماعی است، به دنیا اعلام می کنیم حکومتی حق است که ریشه در عقل، قلب و جانها و عالم غیب داشته باشد. این حرکت بی سابقه است. مسلک های دیگر گوشه ای از این اجتماعات را داند اما این نوع حرکت و گذشت هیج جا با این سبقه معنوی وجود ندارد.
این حرکت ان شالله مقدمه ظهور امام زمان(عج) باشد. هر کس این حرکت را باتوجه انجام دهد  امام حسین(ع) دستگیر او خواهد بود.


گفت و گو از سیدمحمدمصطفی مرتضایی نژاد



ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین