عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۱۰۱۱۳۲
تاریخ انتشار : ۳۰ مهر ۱۳۹۷ - ۱۷:۱۵
تداوم تاخیرها در آماده شدن ویزای زائران کربلا، موجب افزایش سردرگمی زائران شده است و در روزهای اخیر، این موضوع حادتر و پیچیده تر شده است.
 عقیق:روز گذشته مدیرکل عتبات عالیات سازمان حج و زیارت با تأکید بر اینکه روزانه ۵۰ هزار ویزا در تهران صادر می شود، تصریح کرده بود: شاید نیم درصد زائران در رابطه با ویزا دچار مشکل شده باشند. البته دبیر ستاد مرکزی اربعین هم این مطلب را تایید و تاکید کرده ویزای زائران کمتر از ۷۲ ساعت آماده می شود.

اما واقعیت این است که تعداد زائرانی که میان دفاتر زیارتی، سفارت عراق و سازمان حج و زیارت سرگردان هستند بسیار چشمگیر است و برخی از آن ها بیش از ۱۰ روز است از سرنوشت پاسپورت و ویزای خود بی خبر هستند.

این باربه سراغ مدیران کاروان ها رفته است تا آن ها از گره هایی بگویند که معلوم نیست چه زمانی قرار است باز شود.

از سرنوشت ۷۰ پاسپورت بی خبرم

در میان تجمع اعتراضی زائران در اطراف یک کارگزاری، یکی از مدیران کاروان ها فریاد می زند که نشانی از 70  پاسپورتی که تحویل داده، نیست. می گوید: برای اینکه ویزای زائران را زودتر بگیریم، ۴هزار پاسپورت از شهرستان لامرد فارس به تهران آوردم و ۱۴ روز پیش ثبت نام کرده ام، اما سرنوشت سفر خیلی ها هنوز مشخص نیست.

این مدیر کاروان توضیح می دهد: پاسپورت ها را خیابان شهدا تحویل دادم، اما الان از ۷۰ پاسپورت اصلا خبر ندارم و کسی هم توضیحی درباره آن ها نمی دهد.

در میان صدای اعتراض ادامه می دهد: اینکه سرنوشت ۷۰ پاسپورت مشخص نیست، یک طرف ماجراست. موضوع حادتر این است که مثلا از یک خانواده هفت نفره، شش ویزا آماده شده و یکی از اعضا پاسپورت ندارد. الان خیلی ها این وضعیتی هستند و همین موضوع باعث شده عملا بسیاری از خانواده ها نتوانند به موقع به کربلا بروند.

این جوان لامردی اضافه می کند: خیلی از زائران ما باید ۷ صفر اعزام می شدند، الان کلی از اتوبوس های ما کنسل شده است و با این روند فکر می کنم خیلی ها بعد از اربعین به عراق اعزام می شوند.

کندی سامانه سماح عامل اصلی تاخیرهاست

یکی دیگر از مدیران کاروان در گفتگویی می گوید: امسال به دلیل افزایش قیمت ارز، مشکلات اساسی پیش آمد و در نهایت قرار شد کسانی از ارز دولتی استفاده کنند که در سامانه سماح نام نویسی کرده باشند.

وی اضافه کرد: اما کندی ثبت نام اولیه در سامانه سماح و در کنار آن بروکراسی پیچیده آماده سازی ویزا باعث شد امسال خیلی ها نه در ۷۲ ساعت که حتی در ده روز هم به ویزا نرسند.

 این مدیر کاروان می افزاید: ثبت نام اولیه برای هر پاسپورت حداقل ده دقیقه زمان می برد. ما روز گذشته خواستیم ۸۰ پاسپورت را در سامانه ثبت کنیم که ۹ ساعت از ما زمان گرفت.

وی در ادامه می گوید: بر اساس آمارهای سال قبل، هفته منتهی به اربعین، بیش از یک میلیون نفر ویزا می گیرند، با توجه به این حجم مراجعه کننده، به نظر می رسد باید مسئولان سازمان حج و زیارت، برای برون رفت از مشکلات آتی به فکر چاره ای اساسی باشند.

اصلا نمی دانیم پاسپورت ها کجاست

دانشجویان یکی از گروه هایی هستند که همه ساله حجم بالایی از سفر اربعین را به خود اختصاص می دهند. همه ساله دانشجویان بسیاری عازم کربلا می شوند و به دیدار و زیارت بارگاه امام شهید(ع) و یاران وفادارش می روند.

مسئول کاروان دانشجویان نیز درگفتگویی می گوید:  در کاروان دانشجویی ما ۲۳۰ زائر دانشجو وجود دارد که بعد از حدود ۱۰ روز، ۱۴۰ پاسپورت دست ما رسیده و از سرنوشت ۶۰ پاسپورت اصلا خبر نداریم.

وی می گوید: در سامانه سماح نوشته شده که ویزا برای همه پاسپورت های ما صادر شده است اما با پیگیری از طریق روابطی که داریم، از این پاسپورت ها حتی در سفارت عراق هم خبری نیست.

این مسئول کاروان دانشجویان با اشاره به اینکه امسال خیلی ها به دلیل آماده نبودن ویزا متضرر شده اند، به ویژه کسانی که بلیط هواپیما داشته اند، اضافه می کند: ما به هزار دشواری توانستیم یکی از پروازها را به شنبه منتقل کنیم. مسئولان قول داده اند همه ویزاها را تا آن زمان برسانند و ما هم امیدواریم که این وعده محقق شود.

وی می گوید: یک پرواز ما هم قرار است چهارشنبه از تهران به مقصد نجف برود؛ ظرفیت ما برای این پرواز، ۱۸۰نفر است و این در حالی است که ما تا این زمان تنها ۱۴۰ پاسپورت دستمان داریم.

قطعا اعتراضات زائران قابل چشم پوشی و پنهان کردن نیست و از مسئولان انتظار می رود برای تسریع در امور و تسهیل شرایط اقدامات جدی تری انجام دهند.


منبع:مهر

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین