عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۱۰۰۸۸۷
تاریخ انتشار : ۲۵ مهر ۱۳۹۷ - ۱۶:۴۷
در آستانه اربعین حسینی و لزوم همراه داشتن ارز رایج کشور عراق برای هزینه‌های حمل و نقل و همچنین وجود مشکلاتی برای تهیه ارز، امکان خرید دینار در شعب سه بانک در عراق فراهم شد.
عقیق: تأمین ارز برای زائران اربعین حسینی یکی از موضوعاتی است که در روزهای اخیر به ویژه با سرعت گرفتن تعداد متقاضیان سفر پیاده‌روی اربعین حسینی مورد توجه قرار گرفته است.

با توجه به اعلام هزینه‌های ایاب و ذهاب در خاک عراق، بسیاری از زائران به دنبال خرید دینار و تأمین ارز مورد نیاز برای ایاب و ذهاب در عراق هستند؛ تا جایی که در میدان فردوسی تهران بسیاری از زائران برای خرید دینار صف بسته‌اند.

حاتمی یکی از زائران اربعین حسینی که برای خرید دینار صبح امروز در خیابان فردوسی حضور داشت، می‌گوید: متأسفانه قیمت دینار همچون دلار افزایش قابل توجهی یافته است و بدتر از آن تفاوت قیمت‌ها در بازار آزاد است، به طوری که شب گذشته قیمت دینار ۱۲ هزار و ۶۰۰ تومان بود اما امروز صبح دینار توسط دلال‌ها ۱۳ هزار و ۵۰۰ تومان به فروش می‌رسد.

البته با وجود برخی مشکلات موجود در تأمین ارز زائران، مسؤولان ستاد مرکزی اربعین نیز با پیگیری‌های متعدد علاوه بر کاهش هزینه ویزای زائران اربعین، سعی دارند تا با هماهنگی بانک مرکزی مقداری ارز رایج عراق را با قیمت ارز ثانویه به زائران بدهند تا ضمن تسهیل سفر، آن‌ها دغدغه‌ای برای هزینه‌های ایاب و ذهاب از مرز ایران به شهرهای مختلف عراق نداشته باشند.

 

 

در شهرستان‌ها نیز به دلیل عدم فروش ارز در صرافی‌ها زائران با مشکلاتی مواجه شده‌اند. بر همین اساس ستاد مرکزی اربعین اعلام کرده است تا زائران برای تأمین ارز مورد نیاز برای سفر از باجه‌های موجود در مرز یا برخی شهرهای عراق، دینار مورد نیاز خود را تهیه کنند که البته این دینار به قیمت بازار آزاد عرضه می‌شود.

فرش‌فروشان یکی دیگر از زائران اربعین حسینی که از استان خراسان شمالی برای سفر اربعین به تهران آمده است، می‌گوید: در استان ما امکان خرید دینار وجود ندارد و بسیاری از زائران اربعین با مشکل تأمین ارز مورد نیاز برای ایاب و ذهاب مواجه هستند. ما جمعه عازم مرز مهران هستیم و برای تأمین ارز به تهران آمده‌ایم. کاش دولت تدابیری برای زائران حسینی می‌اندیشید تا آن‌ها بدون نگرانی به این سفر مشرف شوند؛ چرا که در گزارش‌هایی که خواندیم در برخی مناطق رانندگان، ریال قبول نمی‌کنند برای همین هم مجبور هستیم دینار تهیه کنیم تا در مرز به مشکل نخوریم.

 

 

به گفته شهریار حیدری دبیر ستاد مرکزی اربعین، با مذاکرات این ستاد با دولت عراق به منظور تأمین ارز زائران، مقرر شد مبالغی دینار در اختیار ایرانیان در شعب و باجه بانک‌های ملی و پارسیان در عراق و بانک تعاون اسلامی قرار گیرد. به بانک مرکزی نیز پیشنهاد دادیم تا در صورت امکان، دینار با قیمت بازار ثانویه در اختیار زائران قرار دهد. البته زائران می‌توانند به جای دینار، ارز رایج دیگری مثل یورو یا دلار تهیه کرده و در عراق آن را تبدیل کنند.

در کربلا هم دفاتر حج و زیارت و کنسولگری‌ها، ارز در اختیار زائران اربعین قرار می‌دهند، اما بهتر است زائران مقداری دینار از کشور تهیه کرده و برای ایاب و ذهاب همراه داشته باشند؛ چرا که در صورت عدم تأمین ارز ثانویه برای زائران حسینی، به طور حتم در باجه‌ها و شعب عرضه‌کننده دینار، ازدحام جمعیتِ زائران خواستار خرید ارز، مانع از تسهیل در فرآیند تهیه آن خواهد شد. 

به گزارش فارس، هزینه ویزا، پوشش بیمه و خدمات درمانی ۲۳۴ هزار و ۸۷۵ تومان است که زائران بهتر است این هزینه را به صورت الکترونیکی در سامانه سماح پرداخت کنند.  تاکنون بیش از یک میلیون زائر حسینی در سامانه سماح نام‌نویسی کرده‌اند.


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین