عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۱۰۰۷۳۹
تاریخ انتشار : ۲۱ مهر ۱۳۹۷ - ۱۶:۰۹
در همایش آستان مقدس حسینی در نیویورک مطرح شد :
آستان مقدس حسینی و عباسی اولین همایش بین المللی خود را در ساختمان سازمان ملل متحد در نیویورک با حضور شخصیت های دینی و آکادمیک از کشور ها و طیف های مختلف برگزار کردند.
عقیق: آستان مقدس حسینی و عباسی اولین همایش بین المللی خود را در ساختمان سازمان ملل متحد در نیویورک با حضور شخصیت های دینی و آکادمیک از کشورها و طیف های مختلف برگزار کردند.

این همایش که عنوان "صدرنشینی مجدد فکری و گسترش عدالت و صلح و چند جانبه‌گرایی اجتماعی" به خود گرفت با همکاری مؤسسه آیت الله خوئی در نیویورک برگزار و در سه محور: رهبری اندیشه، عدالت اجتماعی و میراث شروع به کار کرد.

در این همایش 12 پژوهش در سه محور ذکر شده ارائه شد و سپس تعدادی سؤال مطرح شد و پژوهشگران ضمن بحث علمی و تبادل دیدگاه به سؤال های مطرح شده پاسخ دادند.

در این همایش آستان مقدس حسینی و عباسی مشارکت فعال داشته و از سوی هر کدام سه پژوهشگر شرکت داشتند.

پروفسور مشتاق عباس از سوی آستان مقدس عباسی در این همایش گفت: دین اسلام، دین تسامح، مدارا، همزیستی، همبستگی و اتحاد است و در ادبیات آن نفرت، کشتار و هیچ نوع از خشنونت و تنفر وجود ندارد.

ریاض العمیدی پژوهشگر دیگر به مفهوم همزیستی مسالمت آمیز به عنوان مهمترین مفاهیمی که دین اسلام به آن اهمیت زیادی داده پرداخت و گفت: دین اسلام در حل مسئله تنوع اعتقاداتی و اختلافات دینی بر این مفهوم تکیه کرده است.

وی افزود: امروز به خاطر سوء برداشت برخی افراطی گرا، چهره اسلام مخدوش و همزیستی مسالمت آمیز از مسیر صحیح خود منحرف شده است، لذا امروز نیازمند اجرای این اصل بااهمیت در این شرایط جهان هستیم.

العمیدی در پژوهش خود با عنوان "بررسی اسلوبی برخی آیات همزیستی مسالمت آمیز در قرآن" به مسئله همزیستی مسالمت آمیز پرداخت و گفت: خداوند متعال ما را به حفظ کرامت و رعایت حقوق دعوت کرده و از بی احترامی به مقدسات نهی می کند و این مسئله را پایه و اساس همزیستی میان اقشار مختلف مسلمانان از یک سو و بین مسلمانان و غیر مسلمانان از سوی دیگر می داند.

وی افزود: مبانی همزیستی مسالمت آمیز در تعداد زیادی از آیات قرآنی آمده است و این پژوهش به بررسی ترکیب ها و اسلوب هایی می پردازد که در قرآن کریم استفاده شده است.

توصیه های آیت الله سیستانی با استقبال حاضرین رو به رو شد

توصیه ها و راهکار های بیست‌گانه آیت الله سیستانی به رزمندگان فتوای جهاد کفایی با استقبال گسترده حاضرین در همایش سازمان ملل رو به رو شد.

نسخه ای از این توصیه ها که در آستان مقدس عباسی چاپ شده و به صورت کتابچه در آمده است، به زبان انگلیسی ترجمه شده و در این همایش میان حاضران توزیع شد.

برخی شخصیت های دینی بعد از دیدن این کتابچه گفتند که از وجود چنین توصیه هایی خبر نداشتیم و برخی دیگر گفتند که به این صورت به دست ما نرسیده، بلکه رسانه های مغرض خلاف واقع و برعکس در مورد آن مطالبی گفته اند.

آنان گفتند: این توصیه ها، خلاصه ای از قوانین بین المللی است که در تعامل با یکدیگر به کار گرفته می شود.

یکی از اعضای این همایش گفت: توصیه های آیت الله سیستانی تأثیر زیادی بر حاضران گذاشت؛ به گونه ای که برخی از آنان همایش را رها کرده و به خواندن و بررسی این توصیه ها پرداختند.

 دیدار هیئت آستان مقدس حسینی و عباسی با اقلیت های مسلمان مریلند آمریکا

هیئت آستان مقدس حسینی و عباسی با برگزار نشست با جمع زیادی از اقلیت های مسلمان ایالت مریلند آمریکا اشاره کرد: اقلیت های مسلمان باید جریان فکری را اصلاح و حقیقت دین اسلام را برای اقلیت های دیگر تبیین کنند.

طلال الکمالی از سوی آستان مقدس حسینی گفت: ما تلاش می کنیم که هیئت های آستان مقدس حسینی و عباسی با اقلیت های موجود در کشور های غربی، به ویژه آمریکا دیدار داشته باشد تا ارتباط بین عتبات مقدس و اقلیت های اسلامی مستحکم شود و علاوه بر رسیدگی به امور آنان، مسئولیت هایی نیز به عهده آنان بگذارد.

الکمالی افزود: ما علاوه بر گفتگو با اقلیت ها در خصوص تحکیم روابط، رسیدگی به امور اقتصادی و اجتماعی، بر مسئله تکلیف شرعی تاکید کرده و گفتیم شما به عنوان خط مقدم جنگ مسئولیت بیشتری بر عهده دارید.

وی اشاره کرد:ما به آنان گفتیم که در فضای غیر اسلامی، هویت اسلامی خود را حفظ کنند و به اصول، اعتقادات و هویت خود تمسک جویند.

منبع:حوزه


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین