عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۱۰۰۷۰۵
تاریخ انتشار : ۲۰ مهر ۱۳۹۷ - ۱۴:۵۹
برپایی غرفه روضه های خانگی در مسجد ثارالله
یکی از راهکارهای ما، ایجاد شبکه خادمین، مبلغین، روحانیت و مداحان در محل است. ما قصد داریم از طریق این شبکه، تمام افرادی که قصد خدمت در روضه های خانگی را دارند، شناسایی کرده و از ظرفیت آن ها برای برگزاری روضه های خانگی بهره گیریم. به واقع، این کار موجب تسهیل در برگزاری روضه ها شده و می تواند رونق بیشتری به جلسات بدهد. البته برگزاری جلسات توجیهی برای این بزرگواران نیز بخشی از برنامه ما به شمار می رود.
عقیق: نفیسه خانلری/ حوزه بسیج 107 بیت المقدس واقع در شهرک قدس به منظور توسعه و رونق هرچه بیشتر هیات های مذهبی در سطح منطقه، برنامه های جدیدی را در بحث هیات ها مدنظر قرار داده که احیای روضه های خانگی به عنوان بخشی از این برنامه ها به شمار می رود. در همین راستا، همزمان با برگزاری مراسم عزاداری دهه اول صفر در مسجد ثارالله سعادت آباد، غرفه مربوط به روضه های خانگی نیز در محل این مسجد برپا شده و ثبت نام از تمام کسانی که تمایل به برگزاری روضه در منزلشان دارند، صورت می گیرد. این اقدام به عنوان اولین قدم در جهت احیا و ترویج روضه های خانگی بویژه در منطقه 2، سعادت آباد و شهرک غرب به شمار می رود و می تواند دستاوردهای بسیاری را به همراه داشته باشد. سعید زارعی به عنوان مسئول روضه های خانگی حوزه بسیج 107 بیت المقدس، در این راستا به بیان توضیحات لازم و چگونگی پیشبرد اهداف موردنظر می پردازد.

ثبت نام از مردم برای میزبانی روضه های خانگی

روضه های خانگی از گذشته های دور همواره موردتوجه عموم مردم بوده و به عنوان پایه و اساس عزاداری های اباعبدالله الحسین(ع)، برکات بسیاری را نیز به همراه داشته است. چه بساکه حوزه بسیج 107 بیت المقدس به سبب همین برکات، احیای روضه های خانگی را در دستور کار قرار داده و با جدیت تمام، فعالیت در این زمینه را آغاز کرده است. زارعی که مسئولیت بخش مربوط به روضه های خانگی عموم در حوزه بسیج بیت المقدس را برعهده دارد، در رابطه با برپایی غرفه روضه های خانگی توضیح می دهد:" همزمان با برپایی هیات محبین شهادت در دهه اول ماه صفر که امسال در مسجد ثارالله برگزار می شود، غرفه ویژه روضه های خانگی نیز برپا خواهد شد. ما در این غرفه ضمن ارائه توضیحاتی از طریق بروشورها و کلیپ های مربوطه، از تمام کسانی که تمایل به برگزاری روضه در خانه های خود دارند، ثبت نام می کنیم و به عنوان متولی این روضه ها تمام امکانات لازم را دراختیار آن ها قرار می دهیم، زیرا برای ما فقط میزبانی مردم و برپایی روضه در خانه های این عزیزان همچون زمان های قدیم و با همان فرهنگ حائزاهمیت است." او ادامه می دهد:" حوزه بسیج 107 بیت المقدس برای تامین امکاناتی همچون مداح، سخنران، مبلغ و حتی ابزارها و بلندگوها آمادگی دارد، مگر اینکه خود صاحبخانه ها بخواهند شخصا نسبتا به تامین این امکانات اقدام کنند که در آنصورت فقط نظارت کلی بر عهده ما خواهد بود."

دستیابی به اهدافی ارزشمند با احیای روضه های خانگی

زارعی همچنین به اهداف مختلف این حوزه در جهت ترویج و احیای روضه های خانگی اشاره کرده و می گوید:" همانطور که در گذشته ها شاهد برکات روضه های خانگی و دستاوردهای ارزشمند آن بودیم، درحال حاضر نیز با اهدافی مشابه نسبت به احیا و ترویج روضه های خانگی اقدام خواهیم کرد. اشاعه و گسترش توسل به اهل بیت در میان آحاد جامعه، ارتقا بینش دینی و شعور و شور حسینی در میان مردم، همسوکردن جریانات مردمی با آرمان های انقلاب اسلامی، توجه به تاکیدات رهبری مبنی بر احیای مجالس سنتی و در شأن اهل بیت، ترویج سبک زندگی اسلامی- ایرانی از طریق مبلغین و سخنرانان مجالس و ...، ایجاد شبکه ای ارتباطی وآشنایی میان همسایه ها به برکت روضه های خانگی، به عنوان مهمترین اهداف ما به شمار می رود که امیدوارم بتوانیم این اهداف را جامعه عمل پوشانده و قدم های فرهنگی ارزشمندی در منطقه برداریم."

مسئول روضه های خانگی حوزه بیت المقدس، در ادامه به هیات محبین شهادت که از هیات های بنام غرب تهران به شمار می رود و به عنوان روضه ای خانگی فعالیت خود را شروع کرده و به اهداف ارزشمندی دست یافته اشاره کرده و توضیح می دهد:" هیات محبین شهادت، مصداقی از روضه های موفق خانگی است که از سال 1371 و از درون خانه ها شکل گرفت و درحال حاضر نیز با جدیت تمام، در این عرصه فعالیت دارد. شهیدان میرسیف الدین و میرمجدالدین مجابی بانیان اصلی این هیات بودند که در حادثه مسجد ارگ به شهادت رسیدند. البته این هیات، شهید غلامرضا زوبونی که از میانداران هیات بود را نیز سال 1386 از دست داد. شهید زوبونی از شهدای امر به معروف هستند که ایشان نیز مثل دو شهید دیگر، هیات را به نام خود مزین کرده اند." زارعی با بیان اینکه هیات محبین شهادت هنوز هم سنت روضه های خانگی را حفظ کرده، ادامه می دهد:" گرچه این هیات مکان ثابتی مثل مسجد را برای برپایی مراسمات دارد و در مواقع مختلف نیز، جلسات خود را در مسجد برگزار می کند اما با این حال، سنت روضه های خانگی را نیز هنوز حفظ کرده و هر سه شنبه جلسات خود را در بطور سیار در منازل مردم و شهدا برگزار می کند. این نوع سنت ها بسیار ارزشمند هستند و نام سیدالشهدا(ع) را در خانه ها طنین انداز می کنند؛ بنابراین احیای روضه های خانگی نیز می تواند اهداف ارزشمندی را به همراه داشته و منجر به رونق زندگی ایرانی- اسلامی شود."

لزوم تقویت برنامه های فرهنگی- اعتقادی در منطقه 2

زارعی در ادامه به جایگاه حساس فرهنگی این منطقه و لزوم توسعه اقدامات فرهنگی و اعتقادی در این محدوده اشاره کرده و معتقد است که با توسعه هیات های مذهبی بویژه از طریق روضه های خانگی، تاحد قابل توجهی می توان در زمینه ارتقا مسائل فرهنگی تاثیرگذار بود. او توضیح می دهد:" منطقه 2 به عنوان یکی از محلاتی که دشمنان همواره سرمایه گذاری خاصی روی آن انجام می دهند و از طرفی دچار فرهنگی غربی شده است، اقدامات فرهنگی بیشتری را می طلبد که حوزه بسیج 107 بیت المقدس به فرماندهی حجت الاسلام نوری سلطان نیز باتوجه به این موضوع، برنامه های مختلفی را بویژه در جهت توسعه هیات ها و روضه های خانگی در دستور کار قرار داده تا به برکت وجود اهل بیت(ع) بتوان این منظقه را تاحدی به سوی سبک زندگی ایرانی- اسلامی سوق داد و شاهد تحولات فرهنگی ارزشمندی در منطقه بود. به واقع تحقق اهدافی که به آن ها اشاره شد، تاثیر قابل توجهی در مسائل فرهنگی منطقه داشته و می تواند این منطقه را از آسیب های بسیاری دور کند." او اضافه می کند:" البته نباید فراموش کرد که تحقق این اهداف نیز تلاشی جدی و همه جانبه  را می طلبد و باید با تمام توان در این مسیر قدم برداشت. اطلاع رسانی و تبلیغات لازم در این زمینه و همچنین ترغیب مردم به  برچایی روضه های خانگی در منازلشان از مهمترین اقداماتی است که در بدو کار باید انجام گیرد. مردم ارادات خاصی به خاندان اهل بیت و سیدالشهدا(ع) دارند و قطعا برای نشان دادن ارادت خود از هیچ تلاشی دریغ نمی کنند، بنابراین امیدواریم که طرح روضه های خانگی به نتایج ارزشمندی دست یابد."


تبیین راهکارهایی درجهت موفقیت طرح روضه های خانگی

واحد روضه های خانگی بسیج بیت المقدس به منظور پیشبرد و موفقیت اهداف پیش رو، راهکارهای مختلفی را در دستور کار قرار داده که زارعی به توضیحاتی اجمالی در این زمینه می پردازد.

*ایجاد شبکه خادمین

یکی از راهکارهای ما، ایجاد شبکه خادمین، مبلغین، روحانیت و مداحان در محل است. ما قصد داریم از طریق این شبکه، تمام افرادی که قصد خدمت در روضه های خانگی را دارند، شناسایی کرده و از ظرفیت آن ها برای برگزاری روضه های خانگی بهره گیریم. به واقع، این کار موجب تسهیل در برگزاری روضه ها شده و می تواند رونق بیشتری به جلسات بدهد. البته برگزاری جلسات توجیهی برای این بزرگواران نیز بخشی از برنامه ما به شمار می رود.

*مدیریت و رصد جلسات خانگی

مدیریت و رصد جلساتی خانگی، دومین راهکار ماست. متاسفانه بسیاری از جلسات خانگی بواسطه برخی آفت ها، تعطیل شده و از اهداف اصلی خود بازمی مانند اما ما درنظر داریم با رویکرد اتحاد و انسجام حداکثری، این جلسات را مدیریت کرده و با ممانعت از ایجاد آفت ها، منجر به بقای این جلسات شویم.

 *ترویج سادگی در روضه ها

سومین راهکار ما، ایجاد الگوی جلسات ساده و آسان برای برگزاری روضه های خانگی است. امروزه می بینیم که اکثر جلسات عزاداری به شکلی کاملا تجملاتی و بسیار مفصل برگزار می شود؛ الگویی که قطعا اشتباه است و کاهش مراسم ها را به همراه دارد، بنابراین رواج یک الگوی ساده بسیار حائزاهمیت است و قصد داریم روضه های خانگی را بدون چشم و هم چشمی و با یک پذیرایی ساده و سنتی همچون یک چای و قند مثل زمان های قدیم برگزار کنیم.

*ارائه بسته های تشویقی

تداوم رابطه با برگزارکنندگان روضه های خانگی و ارائه بسته های تشویقی به عنوان راهکاری دیگر مدنظر است. در نظر داریم با تشکیل یک بانک اطلاعاتی، اطلاعات کسانی که روضه های خانگی را درمنزل خود برگزار می کنند، ثبت کرده و ارتباط خود را با آن ها حفظ کنیم. همچنین برگزاری اردوهای تفریحی و زیارتی نیز از طریق همین بانک اطلاعاتی امکان پذیر می شود.

*ترویج فرهنگی نوع دوستی و محرومیت زدایی

معمولا جلسات و روضه های مختلفی که برکت وجود خاندان اهل بیت(ع) برپا می شود، فرصت مناسبی برای تشکیل صندوق های قرض الحسنه و همچنین جمع آوری کمک های مردمی برای نیازمندان است که ما نیز می خواهیم از چنین ظرفیتی استفاده کرده و این اهداف را دنبال کنیم تا برکت روضه ها بتوانیم در جهت حمایت از مستمندان نیز قدم های خوبی برداریم.

*تشکیل شبکه تبلیغاتی

قطعا یکی از بهترین راهکارها برای موفقیت طرح های مختلف، اطلاع رسانی و تبلیغات مناسب است که ما نیز با تشکیل یک شبکه اطلاع رسانی و با هدف اشاعه روضه های خانگی، این کار را انجام خواهیم داد. استفاده از فضای شهری و فضای مجازی می تواند مردم را در جریان برگزاری روضه های خانگی قرار داده و رونق این روضه ها را به همراه داشته باشد.

*ایجاد پل ارتباطی بین مردم و مسجد

این روزها ارتباط مردم با مساجد تا حدی کمرنگ شده اما برپایی روضه های خانگی می تواند فرصت ارزشمندی را برای گسترش این رابطه بوجود آورد. ما می خواهیم روضه های خانگی پل ارتباطی میان مردم و مسجد باشند و عملا بتوانیم با محوریت مسجد، رونق روضه های خانگی را شاهد باشیم. برگزاری این روضه ها با محوریت مسجد، بیش از پیش پای مردم را به مسجد باز کرده و آن ها را به مسجد پیوند خواهد داد.

درانتظار میزبانان محلی

همانطور که گفته شد غرفه روضه های خانگی از شب اول صفر جهت اطلاع رسانی و ثبت نام از اهالی جهت برپایی روضه در منازلشان آغاز به کار خواهد کرد. اما واقعا پیش بینی می شود که چه تعداد از مردم برای این میزبانی اعلام آمادگی کرده و برگزاری روضه های خانگی در منازل اهالی محل محقق شود؟ این سوالی است که زارعی در پاسخ به آن می گوید:" شاید خیلی نتوان این موضوع را پیش بینی کرد اما انتظار داریم که استقبال نسبتا خوبی صورت گیرد. ما در این بحث با دوطیف از مردم روبه هستیم. آن هایی که بطورکلی برای این کار آمادگی دارند و بدون هرگونه اما و اگری نسبت به برگزاری روضه ها تمایل دارند و ان هایی که  فارغ از مسائل سیاسی هستند اما ارادت خاصی به اباعبدالله الحسین(ع) دارند؛ بنابراین ما برای میزبانی روضه های خانگی، منتظر اقشار مختلف جامعه هستیم.گ او اضافه می کند:" همانطور که در ایام محرم و صفر هر فردی با هر تیپ و ظاهر و هر نوع تفکری خود را برای عزاداری اباعبدالله الحسین(ع) آماده می کند و حتی بانی هیات می شود، انتظار می رود که در برپایی روضه های خانگی نیز شاهد همین تفکر باشیم و بتوانیم با حمایت صاحبخانه ها در جهت رونق روضه های خانگی قدم برداریم."

گفتنی است نخستین آئین تجلیل از بانیان روضه های خانگی به همت شهرداری منطقه 12 و مشارکت عقیق در محرم و صفر 97 برگزار می شود.


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین