عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۱۰۰۶۸۵
تاریخ انتشار : ۱۸ مهر ۱۳۹۷ - ۱۳:۵۶
ذوالفقاری در همایش «یاوران رسانه‌ای اربعین»:
معاون امنیتی انتظامی وزارت کشور، گفت: در مراسم اربعین باید رفتار و گفتار همه ما مناسب و دقیق باشد چرا که دشمنان دنبال اختلاف‌افکنی بین ایران و عراق هستند و علاوه بر این اختلاف شیعه با سنی و نیز شیعه با شیعه را دنبال می‌کنند و با توجه به این اهداف چند وجهی‌شان باید دقت بیشتری کنیم.
عقیق:حسین ذوالفقاری در همایش یاوران رسانه‌ای اربعین که صبح امروز در وزارت کشور برگزار شد، گفت: در مراسم اربعین سال ۹۳ مراجعات مردمی نسبتا کمتر بود، اما بطور یکباره در سال ۹۴ شاهد رشد چند برابری حضور مردم در این مراسم معنوی بودیم.

معاون امنیتی انتظامی وزارت کشور افزود: از سال ۹۵ و بعد از مراسم اربعین تمام یافته‌های بخش‌های مختلف را جمع‌آوری کردیم و نقاط ضعف و قوت آن احصا شد و مبنای سیاست‌گذاری برای برگزاری مراسم اربعین در سال‌های بعد شد.

رئیس ستاد اربعین کشور تاکید کرد: در سال ۹۶ با کمک همه دستگاه‌های اجرایی در سراسر کشور و لایه‌های اجتماعی کار اجرای این مراسم جلو رفت و شاهد سامان‌بخشی بیشتری در این مراسم بودیم، اما باز هم روند ارزیابی را انجام دادیم و به ۱۱۷ مورد اشکال در این مراسم رسیدیم که سعی شد همه این موارد در مراسم امسال برطرف شود.

وی با اشاره به سه راهبرد اصلی در سطح ملی برای انجام مراسم معنوی اربعین گفت: این اقدامات شامل: ۱- برگزاری جلسه راهبردی برای انجام سیاست‌گذاری‌های کلان، ۲- برگزاری جلسات ستاد مرکزی اربعین که کار اجرا و برنامه‌ریزی این مراسم را انجام می‌دهد، ۳- جلسات مربوط به برگزاری همایش بین‌المللی اربعین تا آخر امسال که در سطح کشوری برگزار می‌شود.

ذوالفقاری با اشاره به برگزاری جلسات مشترک با مسئولان عراقی برای برگزاری مراسم اربعین سال ۹۷ تصریح کرد: یکی از موضوعات مهم در این دیدار‌ها تنظیم یک سند قانونی با دولت عراق بود تا براساس آن مراسم معنوی اربعین در سال‌های آینده را برگزار کنیم که چنین امری در سال‌های گذشته محقق نشده بود و توافقنامه‌های موقتی بسته می‌شد.

معاون امنیتی انتظامی وزارت کشور با توجه به اقدامات زیرساختی ستاد مرکزی اربعین نیز افزود: نسبت به سال قبل خیلی از اشکالات در حوزه زیرساخت برطرف شده و مهم‌ترین پروژه که اتمام جاده ایلام به مهران بود تقریبا پایان یافته و ساخت ۴ تا ۵ کیلومتر آن باقی مانده است، اما مشکلات مربوط به حوزه آب و برق و سایر راه‌های دیگر مرتفع شده است.

رئیس ستاد اربعین کشور یادآور شد: وزارت ارتباطات ایران و عراق روز گذشته یک توافقنامه امضا کردند همچنین در زمینه حمل و نقل، تامین امنیت، بهداشت و سایر امور نیز کار‌های فراوانی انجام شده است.

وی با بیان اینکه تمام افراد شاغل در ستاد اربعین برای زائران کار می‌کنند و هیچ منافعی ندارند گفت: همه تلاش ما این است که در برگزاری مراسم معنوی اربعین تسهیل‌گری کرده و هزینه‌ها را کاهش دهیم.

ذوالفقاری با اشاره به اقدامات ستاد مرکزی اربعین برای لغو هزینه‌های روادید زائران ایرانی در این مراسم گفت: با شفافیت عرض می‌کنم خواهان لغو روادید بوده و هستیم و یکی از موارد اصلی در تمامی دیدار‌ها با مسئولان عراقی بررسی همین موضوع بوده است.

معاون امنیتی انتظامی وزارت کشور تاکید کرد: پیوند و علاقمندی عمیقی بین دولت ایران و عراق وجود دارد، اما تاکنون طرف عراقی به دلایل خاصی که برای خود دارد لغو روادید در مراسم اربعین را نپذیرفته است. امیدواریم در آینده مسئولان عراقی با این اقدام موافقت کنند.

رئیس ستاد اربعین کشور یادآور شد: دولت عراق هزینه روادید را از طریق دلار با ما حساب می‌کند. امسال آن‌ها ۱۰ دلار به عنوان گردشگری اضافه کردند که این مبلغ به ۴۰ دلار قبلی اضافه شد، ولی برای مراسم اربعین ۹ دلار آن را کاهش دادند که برخی به اشتباه در داخل فکر می‌کردند این هزینه از ابتدا ۳۱ دلار بوده است. متاسفانه مشکل ما در داخل کشور این است که بعضی از دوستان بدون داشتن اطلاعات دقیق، و شاید از سر دلسوزی مطالب نادرستی را مطرح می‌کنند.

وی درباره بیمه زائران مراسم اربعین نیز گفت: سال گذشته برای تعداد ۲ میلیون و ۳۵۰ هزار زائر ویزا صادر شد که تنها ۱ میلیون و ۱۰۰ هزار نفر از آن‌ها هزینه بیمه را پرداخت کردند. اما امسال برای این که همه زائران هزینه بیمه را پرداخت کنند تا در کشور عراق مشکلی نداشته باشند، تمام شرکت‌های بیمه‌ای را به سیستم سماح متصل کردیم.

ذوالفقاری عنوان کرد: بیمه زائران در مراسم اربعین امسال بسیار جامع است و هزینه آن تنها ۲۰ هزار تومان است، اما خدمات بسیار زیادی را ارائه می‌کند. شرایط کارگزاری و بیمه نسبت به شرایط عادی به میزان یک سوم کاهش یافته است.

معاون امنیتی انتظامی وزارت کشور با بیان اینکه همه دستگاه‌های اجرایی در مراسم اربعین هزینه‌کننده هستند و در آمدی کسب نمی‌کنند، اظهار داشت: وزارت بهداشت و نیرو‌های نظامی هرسال مبلغ ۲۰ میلیارد برای این مراسم هزینه می‌کنند. سال قبل نیرو‌های مسلح برای مراسم اربعین مبلغ ۱۰ میلیارد تومان هزینه کردند که یک ریال آن به ارتش، سپاه، ناجا و وزارت بهداشت و سایر دستگاه‌های همکار، بازپرداخت نمی‌شود.

رئیس ستاد اربعین کشور با اشاره به ۷ محور مهم در نظر گرفته شده برای خدمات‌رسانی در مراسم اربعین نیز گفت: ۱- ترویج فر
هنگ اربعین ۲- برقراری نظم و امنیت ۳- رعایت سنت‌ها و ارزش‌های دولت و ملت عراق ۴- مردم‌محوری به معنای واقعی ۵- تسهیل‌گری ۶- مدیریت انتظارات ۷- انجام هماهنگی‌های لازم

وی با بیان اینکه بخش اعظمی از فعالیت‌ها و خدمات ارائه شده در مراسم اربعین از سوی بخش مردمی ارائه می‌شود گفت: در هر وعده غذایی صبح، ظهر و شب از تعداد ۱ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر زائر پذیرایی می‌شود که هزینه ۹۰ درصد آن را مردم می‌پردازند و بقیه آن را سایر دستگاه‌های اجرایی پرداخت می‌کنند.

ذوالفقاری با اشاره به خط خبری دشمنان در مواجهه با مراسم اربعین گفت: آن‌ها با سه محور ۱- بایکوت خبری مراسم اربعین ۲- تقلیل و تخفیف آن ۳- تحریف در رسانه‌های خود اقدام می‌کنند؛ لذا اگر فعالان رسانه‌ای ما این سه محور را در نظر بگیرند مسیر حرکت تا حدود زیادی برایشان روشن می‌شود.

معاون امنیتی انتظامی وزارت کشور با توجه به برخی فضاسازی‌های منفی و جهت‌دار اخیر برای برهم زدن رابطه مردم ایران و عراق مبنی بر آتش زدن ساختمان کنسولگری ایران در بصره و نیز شایعات مربوط به زائران عراقی در ایران گفت: در مراسم اربعین باید رفتار و گفتار همه ما مناسب و دقیق باشد چرا که دشمنان دنبال اختلاف‌افکنی بین ایران و عراق هستند و علاوه بر این اختلاف شیعه با سنی و نیز شیعه با شیعه را دنبال می‌کنند و با توجه به این اهداف چند وجهی‌شان باید دقت بیشتری کنیم وگرنه ضرر‌های زیادی خواهیم کرد.


منبع:میزان


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین