عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۱۰۰۶۰۷
تاریخ انتشار : ۱۶ مهر ۱۳۹۷ - ۱۵:۲۳
یک کارشناس مشاوره حوزه علمیه در جامعه مدرسین با تاکید بر این مطلب هیچ مشکل و رفتاری نمی‌تواند مانع حضور مردم در مراسم اربعین باشد، گفت: از طریق پیاده‌روی اربعین می‌توانیم افکار و ایده‌های امام حسین (ع) را که نشأت گرفته از عشق است و می‌تواند حیات‌بخش و تحول بخش باشد ترویج دهیم و با این پیاده‌روی همگان می‌دانند که این یک مانور بین‌المللی است.
عقیق:حجت‌الاسلام والمسلمین محمد حسین حق‌جو در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: برپایی مراسم اربعین منحصر به وجود امام حسین (ع) است و در روایات دینی ما و احادیثی که از امامان باقی مانده است نسبت به زیارت اربعین و برپایی مراسم تاکیدات و سفارش‌های بسیاری شده است.

وی در ادامه افزود: آنهایی که از یک نیروی ماورایی برخوردار بودند و می‌توانستند واکنش‌های ماورای طبیعت را ببینند در مطالب و کتاب‌های خود عنوان کرده‌اند که تا ۴۰ روز پس از قیام عاشورا جن و انس و ملک و حتی حیوانات اهلی و وحوش از غم این مصیبت گریان و نالان بودند و حتی رنگ آب فرات به رنگ قرمز درآمده بود.

این کارشناس مشاوره حوزه علمیه در جامعه مدرسین با تاکید بر این مطلب که در روایات اسلامی وارد شده است که اگر به اندازه یک درهم برای زیارت اربعین هزینه شود خداوند به اندازه حجم کوه احد به آن فرد ثواب می‌دهد، گفت: اربعین یک حرکتی است که استمرار و تثبیت جریان کربلا را با خود به همراه دارد و اربعین یک همایش و اعلام عمومی است که مردم از این طریق با فکر، انقلاب، اندیشه، ظلم‌ستیزی، امر به معروف و نهی از منکر و در مجموع با اهداف امام حسین (ع) آشنا می‌شوند.

حق‌جو در ادامه گفت: در طول سال‌های گذشته خوشبختانه جمعیت بسیار زیادی در این مراسم حضور داشتند و عراقی‌ها هم به نحو احسن از این جمعیت پذیرایی کردند و برخی از آنها با این‌که از نظر معیشتی در  وضع خوبی نبودند، اما پس‌انداز یکساله خود را برای این مراسم جمع می‌کردند و همین رفتار مردم عراق باعث شد که دید مردم نسبت به مردم این کشور تغییر بیشتری داشته باشد و همین موضوع نشان‌دهنده این است که اربعین تحول‌بخش و حیات‌ بخش برای مردم است.

وی در ادامه با تاکید بر این موضوع که اربعین یک مانور بین‌المللی است و حتی به مراتب جمعیت بیشتری از مناسک حج در این مراسم حضور دارند، خاطر نشان کرد: این حضور پیر و جوان و حتی افرادی که ناتوانی دارند در این مراسم نشأت گرفته از عشق است و همین عشق می‌تواند زمینه‌ساز تحول اعتقادی و معنوی مردم باشد. در سال گذشته طبق آمار حدود ۹۰ کشور در این مراسم حضور داشتند و این نشان‌دهنده ترویج این مراسم در بین جهانیان است.

این کارشناس اخلاق و معارف ادامه داد: دشمن وقتی این شور و هیجان تاثیرگذار را می‌بیند درصدد برمی‌آید که از هر حربه‌ای استفاده کند تا این تجمع را برهم بزند تا مردم از این شور و شوق فاصله بگیرند. یکی از راه‌های آنها این است که از طریق دولت‌ها اقدام کنند اما خوشبختانه دولت عراق در این باره همکاری خوبی دارد. آنها هرچقدر که نقشه می‌کشند تا بین کشورهای اسلامی، احزاب و افکار نفاق ایجاد کنند روز به روز ما مستحکم‌تر و مقتدرتر می‌شویم و حتی در دنیای سکولار و کمونیسم نیز فرهنگ عاشورا و اربعین در حال ترویج است.

وی یادآور شد: این حرکت نشان‌دهنده تاثیر و ارتباط مردم با امام حسین (ع) و اربعین است. کسی که چندین کیلومتر پیاده می‌آید اما حتی نمی‌تواند به داخل حرم برود و زیارت کند اما باز در این مراسم حضور پیدا می‌کند نشان‌ دهنده آن است که هیچ مشکلی نمی‌تواند این شور و هیجان را خاموش کند و افکار و ایده‌های امام حسین (ع) از طریق همین مسائل ترویج و جلوه پیدا می‌کند. حضور در اربعین از جلوه‌های ایمان و تقوا است و خوشبختانه امسال موکب‌هایی که در حال شکل‌گیری است نسبت به سال‌های گذشته از فعالیت‌های فرهنگی بیشتری برخوردار است و سال به سال مراسم با شکوه‌تر از گذشته برگزار می‌شود.


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین