عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۱۰۰۴۲۲
تاریخ انتشار : ۱۰ مهر ۱۳۹۷ - ۱۴:۵۲
مرثیه عاشورایی امام زمان(عج)
کارشناس مهدوی گفت: سلام های زیارت ناحیه مقدسه بیان می کند که امام حسین(ع) ثابت کرد مسیر حقیقی پیامبران الهی بویژه رسول خدا(ص) همانی است که ایشان پیموده اند نه آنکه جبهه دشمن نمایش می دهد و یزید بر منصب آن نشسته است.
عقیق:حجت الاسلام «سیدمجتبی فلاح» در ادامه شرح «زیارت ناحیه مقدسه»، با اشاره به فراز دوم این زیارت شریف، اظهار کرد: این فراز به چند بخش تقسیم می شود؛ بخش نخست با سلام به وجود مقدس پیامبر خاتم(ص) و دیگر اعضای خمسه طیبه علیهم السلام یعنی امیرالمومنین، حضرت زهرا، امام حسن و حضرت سیدالشهداء علیهم السلام آغاز می شود: «أَلسَّلامُ عَلى محمد حَبیبِ اللهِ وَ صِفْوَتِهِ ...».

کارشناس و پژوهشگر مهدوی ادامه داد: یعنی آغازگر این بخش سلام به پیامبر اکرم(ص) به عنوان حبیب و برگزیده خدا است و با سلام به دیگر اصحاب کساء ادامه می یابد و وقتی به سلام به امام حسین(ع) می رسد در سلام ها به ایشان، ویژگی ها و مصائب آن حضرت(ع) را یادآور می شود: «أَلسَّلامُ عَلَى الْحُسَیْنِ الَّذی سَمَحَتْ نَفْسُهُ بِمُهْجَتِهِ، أَلسَّلامُ عَلى مَنْ أَطاعَ اللهَ فی سِـرِّهِ وَ عَلانِـیَـتِـهِ، أَلسَّلامُ عَلى مَنْ جَعَلَ اللهُ الشّـِفآءَ فی تُرْبَتِهِ، أَلسَّلامُ عَلى مَنِ الاْجابَـهُ تَحْتَ قُـبَّـتِهِ، أَلسَّلامُ عَلى مَنِ الاْ ئِـمَّـهُ مِنْ ذُرِّیَّـتِـهِ».

حجت الاسلام فلاح تصریح کرد: این سلام ها نشان می دهد که امام حسین(ع) برای بقای دین حق مقابل آن مصیبت ها صبر کرده و توانستند با مجاهدت، جبهه شیطان را از پوسته فریبنده اش بیرون بکشند و آن را برابر همه حق طلبان مفتضح کنند؛ چراکه تا پیش از کربلا و عاشورای حسینی جبهه شیطان حالت فریبنده و حق به جانب می گرفت و مدعی اسلام بود حال آنکه منصب اسلام را از حجت های الهی ربوده بود.

وی اضافه کرد: اما ... سیدالشهداء(ع) توانستند با مدیریت ماجرای عاشورا جبهه شیطان را از پس نقاب فریبنده اش بیرون کشیده و چهره پست، خبیث و خشن و بشدت جهنمی آن را به عالمیان نمایان کنند و با این کار حجت بر همه انسان ها روشن شد که قیام ایشان ادامه راه انبیای الهی و پیامبر خاتم(ص) بوده است.

فلاح تاکید کرد: در واقع امام حسین(ع) ثابت کردند مسیر حقیقی پیامبران الهی بویژه رسول خدا(ص) همانی است که ایشان پیموده اند نه آنکه جبهه دشمن نمایش می دهد و یزید بر منصب آن نشسته است.

کارشناس مهدوی درباره دیگر محتوای این بخش از فراز دومِ زیارت ناحیه مقدسه ابراز کرد: این بخش با «أَلسَّلامُ عَلى یَعْسُوبِ الدّینِ، أَلسَّلامُ عَلى مَنازِلِ الْبَراهینِ، أَلسَّلامُ عَلَى الاْئِمَّهِ السّاداتِ» پایان می یابد. در واقع این بخش و محتوایش بر آن است تا با سلام هایی به وجود مقدس امام حسین(ع) از ویژگی هایی که زمینه ساز مقام بالا حضرت(ع) شده، پرده بردارد.

وی ابراز کرد: شاید نخستین سلام در این بخش به وجود سیدالشهداء(ع) «أَلسَّلامُ عَلى مَنْ أَطاعَ اللهَ فی سِـرِّهِ وَ عَلانِـیَـتِـهِ» به عنوان سلام پایه که بیان کننده علت سلام ها و ویژگی های بعدی است که زیارت به انها اشاره می کند. به عبارت بهتر، این سلام نشان می دهد اطاعت امام حسین(ع) از خدا در خلوت و جلوت از خدا، سبب قرار گرفتن شفا در تربت، اجابت دعا زیر قبه و انتساب ائمه نور(ع) به ذریه حضرت سیدالشهداء(ع) است.

فلاح تاکید کرد: یعنی سلام نخست تصریح دارد که اطاعت از خدا در آشکار و نهان ویژگی های دیگر امام حسین(ع) را که در سلام های بعدی آمده، سبب شده است: «أَلسَّلامُ عَلى مَنْ جَعَلَ اللهُ الشّـِفآءَ فی تُرْبَتِهِ؛ أَلسَّلامُ عَلى مَنِ الاْجابَـهُ تَحْتَ قُـبَّـتِهِ؛ أَلسَّلامُ عَلى مَنِ الاْ ئِـمَّـهُ مِنْ ذُرِّیَّـتِـهِ».

منبع:شبستان

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
مطالب مرتبط
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین