عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۱۰۰۱۸۱
تاریخ انتشار : ۰۴ مهر ۱۳۹۷ - ۰۰:۱۱
خورشید مهدویت در منظومه فکری رهبری
در مبارزه با خرافات شجاع باشید... امروز شما ببینید مدعیان ارتباط با امام زمان(عج) و ارتباط با غیب، با شکل های مختلف در جامعه دارند، کار می کنند. البته این همه نشانه این است که گرایش
عقیق:به دین، یک عنصر اصلی در زندگی مردم است.
در کتاب «ما منتظریم؛ خورشید مهدویت در منظومه فکری حضرت آیت الله خامنه ای رهبر معظم انقلاب اسلامی» به اهتمام حسن ملایی آمده است:
در همین قضیه مهدویت، آن کسانی از اهل سنت یا حتی از علمای غیرمسلمان که به عقاید شیعه در باب مهدویت توجه کردند و از آن اطلاع پیدا کردند، تصدیق کردند که بشارت هایی که در تورات و انجیل و ادیان دیگر هست، همه منطبق با همین مهدویتی است که در شیعه وجود دارد، این اعتراف را می کنند.
آن کسی که عقیده شیعه را نمی داند یا شکل تحریف شده آن به او رسیده، خوب بدیهی است که یک چنین قضاوتی نمی تواند بکند. شکل درست عقیده را باید منتقل کرد، آن وقت خواهید دید که قضاوت خردمندان عالم، آگاهان عالم، قضاوت موافق با این عقیده خواهد بود و تایید می کنند و تصدیق می کنند و به آن می گروند. این را، هم جوانان ما، فرزندان ما، دانشجویان ما، طلاب فاضل ما، هم مجموعه هایی که متصدی آموزشند، متصدی تبلیغ اند، متصدی پرورش افکار و اذهان هستند، باید توجه کنند.
نشان دادن آن حقیقتی که در اختیار مذهب امامیه و پیروان اهل بیت(ع) است به مخاطب، مساوی با قبول مخاطب و همراه با تصدیق و پذیرش مخاطب است. حقیقت را باید نشان داد، باید سعی کنیم پیرایه ها، خرافه ها، ادعاهای دروغین، کج فهمی ها، بدفهمی ها دخالت نکند. البته نقش علمای دین، مبلغان برجسته، روشنفکران در این زمینه نقش برجسته ای است.
مساله دیگر، مبارزه با خرافات است. در کنار ترویج و تبلیغ معارف اصیل دینی و اسلام ناب، باید با خرافات مبارزه کرد. کسانی دارند روز به روز خرافات جدیدی را وارد جامعه ما می کنند. مبارزه با خرافات را باید جدی بگیرید. این روش علمای ما بوده ... ما خیال می کنیم اگر با یک مطلبی که مورد عقیده مردم است و خرافی و خلاف واقع است، مقاومت کردیم، برخلاف شئون روحانی عمل کرده ایم نه شان روحانی این است ... مبارزه با خرافات این قدر مهم است.
در مبارزه با خرافات شجاع باشید... امروز شما ببینید مدعیان ارتباط با امام زمان(عج) و ارتباط با غیب، با شکل های مختلف در جامعه دارند، کار می کنند. البته این همه نشانه این است که گرایش به دین، یک عنصر اصلی در زندگی مردم است.
مردم به مسائل دینی علاقه دارند که آدم خرافه ساز می رود خرافه درست می کند، چون آن کالای اصلی در اختیارش نیست، کالای تقلبی را به میدان می آورد تا اینکه مردم را جذب کند. این نشانه گرایش مردم به دین است. اما خوب این خطرناک است. در مقابله با خرافات و آن چیزهایی که از دین نیست شجاع باشید و بگویید. ملاحظه اینکه حالا ممکن است کسی بدش بیاید یا ممکن است چه بکند، نکنید؛ که غالبا در مواردی انسان متاسفانه می بیند که این مراعات ها هست.
آزاد فکری و عقلانیت شیعه، این دو عنصر در کنار هم مایه افتخار ماست. تفکرات شیعه، عقلانی است. ما از اول تشیع در تعالیم ائمه(ع) به سوی عقل، منطق و استدلال سوق داده شدیم و همین طور هم باید عمل کنیم.
اگر به گونه ای که طی چهار، پنج سال اخیر بعد از جنگ، قمه زدن را ترویج کردند و هنوز هم می کنند، در زمان حیات مبارک امام رضوان الله علیه ترویج می کردند، قطعا ایشان در مقابل این قضیه می ایستادند. کار غلطی است که عده ای قمه به دست بگیرند و به سر خودشان بزنند و خون بریزند.
این کار را می کنند که چه بشود؟ کجای این حرکت عزاداری است؟ البته دست بر سر زدن، به نوعی نشانه عزاداری است. شما بارها دیده اید کسانی که مصیبتی برایشان پیش می آید، بر سر و سینه خود می کوبند. این نشانه عزاداری معمولی است. اما شما تا به حال کجا دیده اید که فردی به خاطر رویکرد مصیبت عزیزترین عزیزانش، با شمشیر بر مغز خود بکوبد و از سر خود خون جاری کند؟ کجای این کار عزاداری است؟ قمه زدن، سنتی جعلی است. از اموری است که مربوط به دین نیست و بلاشک خدا هم از انجام آن راضی نیست. علمای سلف دستشان بسته بود و نمی توانستند بگویند این کار، غلط و خلاف است.
امروز روز حاکمیت اسلام و روز جلوه اسلام است. نباید کاری کنیم که آجاد جامعه اسلامی برتر، یعنی جامعه محب اهل بیت(ع) که به نام مقدس ولی عصر ارواحنا فداه، به نام حسین بن علی(ع) و به نام امیرالمومنین(ع) مفتخرند، در نظر مسلمانان و غیر مسلمانان عالم، به عنوان یک گروه آدم های خرافی بی منطق معرفی شوند.
پی نوشت ها:
1)دیدار اقشار مختلف مردم در روز نیمه شعبان،27/5/1387
2)سخنرانی در دیدار با روحانیون،17/8/1385
3)بیانات در جمع روحانیون استان کهکیلویه و بویراحمد، در آستانه ماه محرم 17/3/1373

منبع:شبستان


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین