عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۱۰۰۱۷۸
تاریخ انتشار : ۰۴ مهر ۱۳۹۷ - ۱۵:۴۴
حجت الاسلام میرصادقی با اشاره به راه های آشنایی و انس کودکان و نوجوانان با امام زمان(عج)، گفت: اگر دانش آموزان بدانند و باور کنند که امام زمان(عج) حاضر و ناظر بر آنها است دیگر نیاز نیست برای شان مراقب بگذاریم چون خودشان از خطا و گناه دوری می کنند.
عقیق:حجت الاسلام «سیدجواد میرصادقی» در گفت وگو با خبرنگار مهدویت و غدیر خبرگزاری شبستان درباره راه های آشنایی و انس کودکان و نوجوانان با امام زمان (عج)، اظهار کرد: دیدگاه پیشوایان دینی ما درباره نسل جوان و آینده ساز راهبردی و قابل تامل است چراکه جوانی از بهترین فرصت های زندگی است که در اختیار مربیان و متربیان قرار دارد.
مدیر داخلی پژوهشکده موعودگرایی مرکز تخصصی مهدویت استفاده بهینه از نوجوانی و جوانی را اصلی ترین شرط موفقیت انسان دانست و گفت: شقاوت و سعادت انسان در گروی کیفیت استفاده از همین فرصت کوتاه و زودگذر است.
میرصادقی با بیان اینکه نسل آینده به دو گروه تقسیم می شوند، تصریح کرد: نخست آنها که اسلام و امام زمان(عج) و اهل بیت(ع) را قبول و دوست دارند اما در مقام عمل این باور را پیاده نمی کنند، گروه دوم آنها که مقدسات مذهبی را قبول نداشته و حتی در حرف و عمل این آموزه ها و مقدسات را تمسخر می کنند.
وی تاکید کرد: اما اینکه چطور باید این دو گروه را با امام زمان(عج) آشتی داده و مانوس شان کرد باید توجه داشت که اسلام برای هر لحظه و هر بعد زندگی انسان اعم از اجتماعی، فرهنگی، سیاسی، حقوقی و ... برنامه دارد و این یعنی ما در بعد نظر و محتوا با مشکل مواجه نیستیم چنان که اسلام از لحظه ولادت تا واپسین لحظه حیات برای رشد و کمال انسان برنامه ارائه کرده و این وظیفه متفکران و معلمان است که این برنامه را به شیوه راهبردی پیاده کنند.
راه دوستی و انس کودکان و نوجوانان با امام عصر(عج)
کارشناس مهدوی درباره استفاده از این برنامه برای آشنایی و انس کودکان و نوجوانان با امام عصر(عج)، ابراز کرد: فضاسازی به نوع نگاه بستگی دارد اگر نگاه ما معرفتی باشد و راه انتقال این معرفت به دانش آموزان را هم بدانیم آنگاه می توان این معرفت و انس را در آنها ایجاد کرد.
وی اضافه کرد: یکی از آسیب های تعلیم و تربیت، فزونی سواد است که اطلاعات را در ذهن بار می کند و چون در حکم یک بال برای کمال آدمی است اگر با معرفت همراه نباشد، به تفاخر، تکبر و خودبرتربینی می انجامد که نهایتاً شکست می خورد و فرد اینچنین تبدیل به درد برای جامعه می شود چراکه از او کاری برنمی آید؛ این در حالی است که با نگاه معرفتی این آسیب ها بروز نمی کند.
میرصادقی در توضیح ضرورت داشتن نگاه معرفتی در مانوس کردن کودکان و نوجوانان با امام زمان(عج)، بیان کرد: برای مثال اگر از ما درباره آخرالزمان بپرسند، آن را مصادف با بدبختی و سیه روزی بشر می دانیم، این در حالی است که غرب هزینه و توان بسیار را برای تبلیغ و ترویج مفاهیم آخرالزمانی صرف می کند تا افکار عمومی را بویژه در نسل آینده آنطور که می خواهد دستکاری و مهندسی کند.
افزودن چاشنی های شیرین و جذاب به برنامه های مهدویِ مدارس
مدیر داخلی پژوهشکده موعودگرایی مرکز تخصصی مهدویت در ادامه تاکید کرد: معلمان باید جلوه های محبت امام عصر(ع) را همراه با شیرینی و مولفه های جذاب به نسل آینده نشان دهند. می توان با نصب نمادهایی مثل تابلوهای سلام به امام زمان(عج) در راهروها، خواندن دعای فرج در جمع های دانش آموزی و... فرصت آشنایی و انس نسل آینده با امام مهدی(عج) را فراهم کرد.
وی با بیان اینکه معلمان در فرآیند این آشنایی و انس نقشی مهم دارند، گفت: اگر معلمان (البته در صورت داشتن معرفت) هر کلاس و هر زنگ و درس را با یادی مختصر از امام زمان(عج) آغاز کنند تا بچه ها بدانند عالم محضر خدا و امام زمان(عج) است آنگاه ریشه های تربیتی در آنها نهادینه می شود و برای مثال دیگر نیاز نیست هنگام امتحان برای آنها مراقب بگذاریم چون آنها با علم و باور به نظارت امام عصر(عج) خود مراقب خواهند بود و خطا نمی کنند.
میرصادقی با بیان اینکه البته آشنایی و انس نسل آینده با امام عصر(عج) باید پیش از مدرسه و در خانواده آغاز شود، تاکید کرد: این مهم از طریق ارتباط با مراکز فعال مهدوی که در حوزه کودک کار می کنند، تهیه کتاب و بازی های جذاب و تولیدشده میسر است پس از آن نیز معلمان و کادر آموزشی مدارس می توانند بر عمق و وسعت این انس و الفت بیفزایند.
وی با تاکید بر معرفی جلوه های مهر و محبت امام زمان(عج) به کودکان و نوجوانان، بیان کرد: در مقابل سخنان و تبلیغاتی که می کوشد امام مهدی(عج) را خشن جلوه دهد باید با توسل به احادیث و روایاتی که محبت و رافت حضرت حجت(عج) به عنوان امام مهربانی را نشان می دهد، نسل آینده را با حضرت بقیه الله الاعظم(عج) آشنا و مانوس کرد.
میرصادقی با تاکید بر لزوم فضاسازی مبتنی بر اعتماد و معرفت در فرآیند آشنایی دانش آموزان با امام زمان(عج)، خاطرنشان کرد: برای این مهم باید متولیان آموزش و تعلیم در کشور خود معرفت و بصیرت داشته باشند تا بتوانند دانش آموزان را به مسیر بیاورند، اما متاسفانه بعضاً معلمان دینی پرورشی ما در حوزه های معرفتی ضعیف اند و بتبع نمی توانند آنطور که باید در نسل آینده بویژه در رابطه با امام حیّ بصیرت و معرفت را ایجاد کنند.

منبع:شبستان

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین