عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۱۰۰۱۶۲
تاریخ انتشار : ۰۴ مهر ۱۳۹۷ - ۰۲:۰۱
رئیس مرکز دفاع از حقوق بومی و آزادی بیان:
سردبیر روزنامه دیرلر گفت: امنیت جمعی با ظهور امام زمان علیه السلام محقق خواهد شد. بشریت مستحق عدالت و زندگی شایسته است.
عقیق:دیرزمانی است که ملل، فرهنگ ها و ادیان توحیدی، صلح و عدالت را به عنوان بخشی مهم از شاخص های زندگی متعالی انسان و جامعه بین المللی مطالبه کرده و بشریت را به این مسیر فراخوانده اند اما در عمل، به همان میزان که مطالبه این ارزشهای مشترک بشری و ادیانی تقویت گشته است، ظلم و بی عدالتی در برخی از نقاط جهان نیز به ویژه توسط برخی بازیگران تشدید شده است.ساختارهای جامعه بین المللی معاصر که جدی ترین دوران سیاست زدگی را تجربه می کنند، در ایجاد شالوده های یک صلح جهانی عادلانه و ماندگار عاجز مانده، بلکه گاه به دلیل تصمیمات معطوف به منافعی معین، بر عمق بحران های منطقه ای و جهانی می افزایند.
سالی که گذشت، در تهدید و نقض صلح و عدالت جهانی، دست کمی از پیشتر نداشت اما با عنایت به اینکه ۳۰ شهریور ماه هر سال (۲۱سپتامبر )، از سوی سازمان ملل به عنوان روز جهانی صلح نامگذاری شده و امسال شعار این روز «حق بر صلح به مناسبت هفتادمین سالگرد اعلامیه جهانی حقوق بشر» تعیین شده است؛ مجمع جهانی صلح اسلامی به عنوان یک نهاد غیردولتی فعال در این عرصه مصاحبه ای با  «ایلگار ابراهیم اغلو الله وردیف» رئیس مرکز دفاع از حقوق بومی و آزادی بیان و سردبیر روزنامه دیرلر و از نخبگان مرتبط بامجمع جهانی صلح اسلامی انجام داده است. متن این مصاحبه را در ادامه می خوانید:
با توجه به شعار امسال سازمان ملل «حق صلح» به مناسبت هفتادمین سالگرد اعلامیه جهانی حقوق بشر به نظر شما تا چه حدی این شعار در زمینه برقراری صلح در جهان محقق خواهد شد؟
همانند بسیاری از راه حل های تئوریِ سازمان ملل متحد، این شعار زمانی محقق خواهد شد که مکانیسم‏ های بین المللیِ «مؤثر» و عملی برای محدود کردن تجاوزات وجود داشته باشد.
شکی نیست که آمریکا و متحدانش اینگونه شعارها و نمایشها را در سازمان ملل متحد و بسیاری دیگر از نهادهای بین‏ المللی مهم مطرح می کنند ولیکن سازمان ملل با مطرح کردن شعارهای جذاب فقط در قالب کلمات و نه در قالب عملی، از تأثیر گذاری بر روند جریانات و مدیریت فرآیندهای جهان به شکل سازنده محروم است. اکثر قدرت های جهان یا موضعی خنثی دارند و فقط به عنوان ناظر عمل می کنند و یا به دنبال سیاست خارجی آمریکا حرکت می نمایند.
متأسفانه، بسیاری از کشورهای مسلمان، به ویژه کشورهای خلیج فارس، نه تنها از سیاست ایالات متحده حمایت می‏ کنند، بلکه حامیان بسیار فعالِ تروریسم بین الملل نیز هستند. در واقع، به دلیل مداخله مستقیم و حمایت مالی آنها است که آتش خاموش نشدنی جنگ در خاورمیانه صدها هزار نفر کشته و میلیونها آواره بر جای گذاشته است. این دولتهای به ظاهر مسلمان با حرکت به دنبال سیاستهای صهیونیسم، در واقع اذناب رژیم اسراییل و ژاندارم‏هایی فعال در بین ملتهای عدالت‏جو و کرامت‏خواهِ خاورمیانه هستند. در غرب، بسیاری از مردم از واقعیت امور آگاه هستند اما صدای مردم منصف و بی طرفِ غرب، در جریانی از بی ‏اطلاعی و ناآگاهی که توسط رسانه های جمعیِ تحت نفوذِ گروه معدودی از سرمایه داران هدایت می‏ شود، گم می شود.
در عین حال نباید از نظر دور داشت که جهانِ اطراف ما به آرامی در حال تغییر است. دیگر نمی توان میلیونها نفر را به راحتی و برای همیشه فریب داد و واقعیت ها و مفاهیم را بدون هزینه تحریف کرد.
مثالی بزنیم: «کلاه سفید» های سوریه را ببینید. علیرغم تبلیغات قوی آمریکا و متحدانش در پنهان کردن ماهیت واقعی کلاه سفیدها، آنها نتوانستند جایگاه این تشکل تروریستی را به عنوان یک سازمان دولتی تثبیت کنند و چنین نمونه ‏هایی بسیار است.
مقاومت های سازمان یافته در خاورمیانه در حال قدرت گرفتن است و شاهد هستیم که هر چه به جلو می رویم کشورهای بیشتری در حال گسستن غل و زنجیرهای استعمار و انتخاب یک زندگی دشوار اما با عزت هستند.بنابراین، لازم است که تلاشهای همسو و متحدانه برای آگاهی بخشی به جامعه در جهت ایجاد مکانیسم‏ هایی برای امنیت جمعی و غیره ادامه یابد.
به نظر شما با توجه به تحولات اخیر در منطقه و جهان از جمله داعش، سوریه، حمله عربستان سعودی در یمن، جنایات رژیم صهیونیستی در غزه و مسلمانان میانمار و به خصوص ناامنی و بی ثباتی در غرب آسیا برای ایجاد جهانی مملو از صلح و امنیت، چه الزاماتی در سطح بین المللی وجود دارد؟
مسئله امنیت جهانی موضوع اصلی دنیای مدرن است اما متأسفانه، بیشتر کسانی که در مورد آن صحبت می کنند نمایندگان محافلی هستند که دقیقا منبع تنش و هرج و مرج های جهانی می باشند. در اینجا یک جابجایی مفاهیم به وجود آمده است: از دیدگاه آنها، امنیت جمعی یعنی نبودنِ هیچگونه مقاومتی در برابر آرمان های سلطه جویانة آنها.
بدین ترتیب، بشر تنها زمانی به یک سیستم امنیت جهانی دست می یابد که بتواند مکانیسم های مؤثر و کارآمدی را ایجاد نماید که قادر باشد عدالت را در روابط بین المللی برقرار، متجاوزین را مجازات، و با تروریسم مقابله نماید. در این خصوص، سیاست شفاف سازی و روشنگری در پوشش دادن به این مسائل بسیار حیاتی است؛ از جمله: از طریق ایجاد طرح های بین المللی برای تبادل نظرات همانند آنچه که مجمع جهانی صلح اسلامی انجام می دهد.
من کاملاً معتقدم که امنیت جمعی با ظهور امام زمان علیه السلام محقق خواهد شد. بشریت مستحق عدالت و زندگی شایسته است. در طول قرنها، رهبران زیادی آمده و رفته اند و  شعارهای زیادی در خصوص آسایش و امنیت جهانی داده شده است. هرچه مسلمانان بیشتر به دنبال عدالت در روابط بین الملل و بین دولتی باشند، شرایط برای ظهور آن حضرت بیشتر مهیا خواهد شد.
با توجه به اهداف و اقدامات مجمع جهانی صلح اسلامی در زمینه برقراری صلح عادلانه در جهان، پیشنهاد شما برای ترویج گفتمان صلح عادلانه در جهان چیست؟
در این مورد، ایجاد ارتباطی قوی و پایدار بین نمایندگان ملل، دولتها و جوامع بسیار مهم است. در این زمینه هر چه ارتباطات قوی تر و مداوم‏‌تر باشد، فرصت های بیشتری برای دستیابی به درک متقابل و صمیمیت و همدلی در مسائل مربوط به صلح و امنیت بین المللی وجود خواهد داشت.
این روابط برای متحد کردن همه آنهایی که خِیراندیش هستند و دارای حسن‏ نیت هستند و نیز برای ایجاد شرایط لازم جهت مقابله با ناآگاهی، هرج و مرج و تروریسم حائز اهمیت است.
به نظر شما سازمان ها و نهادهای بین المللی و مدافع حقوق بشر و مسئول در برقراری صلح در جهان چرا تاکنون نتوانسته اند به مسوولیت حقیقی خود در تامین و برقراری صلح در جهان عمل کنند؟
به یقین باید گفت که سازمان های بین المللی مدافعِ حقوق بشر که مسئول برقراری صلح در جهان هستند، به دلایل عینی و ذهنی با رسالت خود هنوز فاصله بسیار دارند. شناسایی و درک ماهیتِ سیاستهای امپریالیستی ـ صهیونیستی در تجاوز و سرکوبِ مخالفان، مکانیسم های طراحی شده آنها برای قَلب و جابجایی واقعیتها و مفاهیم و سیاستهای آنها در حمایت از گروه های تروریستی و ایجاد زمینه برای به راه انداختن آشوبها و هرج و مرج بسیار مهم است. سازمانهای بین المللی نسبت به آگاهی از این مسائل بسیار دور هستند.
هر چه بیشتر با استدلال های قانع کننده و غیرقابل انکار بتوانیم این مسائل را برای مردم تشریح نماییم، خیراندیشانی که دارای حسن نیت هستند همکاری بیشتری در جهت ایجاد سیستم‏های امنیت جمعی خواهند داشت و فعالیت سازمانهای بین المللی حقوق بشر که مسئول برقراری صلح در جهان هستند، سریعتر و موثرتر خواهد گشت.

منبع:مهر

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین